vrijdag 29 augustus 2014

Tip van Eef: Help! Mijn salon vergrijst!

Tip van Eef
Heb jij wel eens gekeken wat de leeftijd van jouw klanten is? Nee... Moet dat dan? Jazeker!

Waarom is dit belangrijk? 
Als jij een klantenbestand hebt dat in balans is qua leeftijdsopbouw dan kan jij rustig voortbestaan als salon. Je moet je pas echt zorgen gaan maken als jouw klantenbestand veroudert. Stel je krijgt voornamelijk ouderen in de salon, hoe ziet jouw salon er dan uit over 5 of 10 jaar? Besta je dan nog wel? Neem dus snel een kijkje in het overzicht over het leeftijdsverloop in PC-Coiffure.








Overzicht leeftijdsverloop
Start PC-Coiffure op en ga naar 4. Management > 3. Overzichten > 4. Rapporten > 2. Klanten > 6. Leeftijdsverloop Klanten.

Leeftijdsverloop

Uitleg

Wat zie je?
In bovenstaand overzicht staan drie lijnen. De blauwe lijn is van oktober 2011 tot september 2012. De zwarte lijn is van oktober 2012 tot september 2013. De rode lijn laat de trend zien over het jaar 2012/2013. Op de verticale as zie je de gemiddelde leeftijd van je klanten. Op de horizontale as staan de maanden. Onder dit figuur zie je de exacte gemiddelde leeftijd van jouw klanten.

Wat betekent het?
In dit voorbeeld is te zien dat in oktober 2011 de gemiddelde leeftijd 50 jaar was. En na 2 jaar tijd is deze gemiddelde leeftijd gestegen naar 57,8 jaar. De conclusie die je hier kan trekken is dat de leeftijd van de klanten sneller is gestegen dan de tijd, 7 jaar tegenover 2 jaar. Als in 2 jaar tijd de gemiddelde leetijd ook 2 jaar is gestegen is er niets aan de hand, dat is natuurlijk verloop. Is ook niet ideaal, maar minder zorgwekkend dan bovenstaand voorbeeld. Waarom is dit zorgwekkend?
1.     Jouw salon zal dan langzaam uitsterven doordat de leeftijd alleen nog maar meer zal stijgen. Daarbij komt dat de jongere mensen niet naar een salon willen waar alleen oudere mensen komen. Tevens willen ook moderne oudere mensen naar een salon met een jonge uitstraling. Jong en oud willen beide moderne en trendy kapsels. Met het beeld van alleen veel oudere mensen in jouw salon zien ze dit niet snel gebeuren bij jou.
2.     Jouw (jonge) medewerkers zullen snel verveeld raken. Ze willen wel eens vaker een trendy kapsel knippen of iets vaker een modern kleurtje adviseren dan veel dezelfde kapsels en permanentjes/watergolfjes maken.

Wat kan je ermee?
Bepalen welke strategieën je uit kan voeren om ook jongere klanten aan te trekken en jouw overlevingskans tot voortbestaan te vergroten.

Wil je per leeftijdscategorie in jouw eigen dorp of stad kunnen vergelijken?
·         Draai het overzicht Omzet per Leeftijdsgroep uit: 4. Management > 3. Overzichten > 2. Rapporten > 1. Omzet > 10. Omzet per Leeftijdsgroep
·         Zoek op deze site jouw stad.
·         Vergelijk nu het aantal inwoners in procenten met die van de aantallen uit het overzicht van PC-Coiffure.


Balk

Tips
Wij van Da Vinci hebben tips voor jou om je te helpen!

Klanten willen naar een salon die een hippe en trendy uitstraling heeft. Laat daarom aan de buitenwereld zien dat jouw salon die uitstraling ook heeft.

Hoe?
·         Maak kenbaar dat je bijvoorbeeld studentenkorting geeft en promoot dit ook in jouw dorp of stad.
·         Hoe is jouw digitale visitekaartje? Zoals jouw website, APP en social media (Instragram, Facebook & Twitter)? Jongeren en tegenwoordig ook ouderen zijn gek op digitalisering. Laat ze daarom ook online afspraken maken en je hebt ze sneller binnen.
·         Word als eerste kapper in jouw stad of dorp fashioncheque-acceptant. De fashioncheque wordt veelal door de jongere generatie gebruikt en jongeren zullen dan eerder bij jou in de salon komen.
·         Zijn jouw medewerkers in balans qua leeftijd? Dus heb je zowel jongere als oudere medewerkers? Als dat zo is dan vinden jouw klanten goede aansluiting bij jouw personeel en krijg je ook een klantenbestand dat in balans is.
·         Heeft jouw salon een modern interieur en de juiste muziek? Zo niet, dan is het misschien tijd om hier aandacht aan te besteden en dit weer te gebruiken om in de lokale pers te komen met jouw vernieuwde uitstraling.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten